Samozřejmě Němci! Ale už to je dávno. V roce 1962 norimberská firma Zweirad Union AG vyvinula univerzální vozidlo, které by mohlo najít uplatnění v lesnictví a zemědělství. Ale jak to už bývá, možný okruh zákazníků zde neměl o tento malý, do terénu určený nákladní automobilek příliš velký zájem. Ale o to více zaujal německou armádu. Další vývoj pod armádním dozorem se tak ubíral vojenskou cestou a v roce 1965 vstoupilo již padesát těchto strojů do služeb Bundeswehru. Následovalo samozřejmě další období, kdy se stroje testovaly, vylepšovaly a také zdokonalovaly.
Čtyřkolka se stala užitkovou
V období kolem roku 1975 vzniklo vozidlo, které mělo výkon 26 koní, motor z BMW a užitečnou nosnost přes 700 kg. Zde se vývoj čtyřkolek na chvíli zastavil, protože armáda měla jiné plány, ale na platformě tohoto vozidla vznikl dokonce malý obrněný transportér Wiesel, který využívají výsadkové jednotky Bundeswehru. Ale vývoj šel dál. Na konci sedmdesátých let firma Honda vyvinula terénní motorovou tříkolku. A spojením vyvinutých konceptů, je možné začátek osmdesátých let uvádět za zrod těch současných čtyřkolek.
Dělení čtyřkolek
Dělí se na několik hlavních kategorií, a to na čtyřkolky sportovní označované jako quady, na užitkové, nazývané ATV, a na dětské, nebo také juniorské čtyřkolky. Všechna tato vozidla mají velmi široké využití.
Čtyřkolky a zákon
Sportovní čtyřkolky jsou v České republice homologované ve stejné kategorii jako moto-cykly, u nichž je maximální povolený výkon motoru omezen na 15 kW. Samozřejmě, že k jejich řízení potřebujete řidičský průkaz a to skupiny „A“. K řízení užitkových čtyřkolek opravňuje řidičské oprávnění skupiny „B“. Skupina řidičského oprávnění „A“ vás k řízení těchto čtyřkolek neopravňuje, tato skupina opravňuje pouze k řízení motocyklů. Užitkové čtyřkolky, které jsou schválené v kategorii „R“ mají rychlost omezenou na 40 km /h. To znamená, že nemohou na dálnici, ale po silnicích I. třídy však jezdit mohou.